این روزها ممکن است از خیلی از دوستان و آشنایانمان بشنویم که تست کرونا داده اند و نتیجه هم مثبت بوده است. این تست ممکن است به دلیل این که آنها علائمی داشته اند انجام شده باشد و طبیعتا هم ممکن است که این علائم به خاطر کرونا بوده باشد. اما خیلی وقت ها به خاطر این که یکی از اطرافیانمان که همین چند ساعت پیش با او دیدار داشته ایم کرونا گرفته است ما نیز تست می دهیم و اتفاقا هم متیجه مثبت در می آید. و نکته جالب این که ممکن است ما اصلا هیچ علائمی نداشته باشیم. اما به خاطر این که اطرافیانمان کرونا داشته اند این ویروس وارد بدن ما شده است. نبود علائم می تواند بدین خاطر بوده باشد که تازه ویروس وارد بدن ما شده است اما هنوز نتوانسته کارش را شروع کند و ما خیلی خود مچش را گرفته ایم. و این که خیلی ها هم ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. این ویروس در هر کسی به شکلی نمود پیدا می کند و دلیلی ندارد که همه مبتلایان هم علائم یکسانی داشته باشند.

در این مطلب می خواهیم در این باره گفت و گو کنیم که اگر تست کرونا مثبت بود و قرار شد در خانه قرنطینه شویم باید چه کارهایی انجام دهیم. چه مواردی را رعایت کنیم که هم زودتر بهبودی پیدا کنیم و هم برای اطرافیان و دیگر اعضای خانواده مان بی خطر باشیم.

 

به یک اتاق مجزا نقل مکان کنید

فکر کنید که قرار است به سفر بروید. سفری که قرار است در آن درمان شوید و دوباره به جمع خانواده تان ملحق شوید. یک اتاق را انتخاب کنید و در آن بمانید. تا زمانی که کاملا خوب نشده اید نباید از اتاق بیرون بیایید. سعی کنید وسایل مورد نیازتان را بردارید تا نیازی نباشد خیلی بیرون از اتاق و در جمع خانواده رفت و آمد کنید. می توانید قدری وسایل سرگرمی مثل کتاب و... با خود به اتاق ببرید تا خیلی حوصله تان هم سر نرود و اوقات را بهتر بگذرانید. اگر مجبور شدید برای کاری مثل رفتن به دستشویی و حمام از اتاق خارج شوید حتما ماسک داشته باشید. اعضای خانواده نیز حتما ماسک بزنند تا دچار نشوند. ترجیحا از ماسکهای سه لایه با یک ملت بلون یا ماسک سه بعدی که چند لایه فیلترینگ دارد استفاده شود تا خطر به کمترین حد خود برسد.

 

ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و حمام

ممکن است خانه شما دو سرویس بهداشتی داشته باشد. اگر چنین است بسیار عالی است و در این مدت از سرویس بهداشتی مجزا برای خودتان استفاده کنید. اگر هم چنین امکانی ندارید و فقط یک سرویس بهداشتی و یک حمام دارید پس از استفاده حتما از ضدعفونی کننده های مخصوص استفاده کنید. کلیه شیرآلات و سطوحی که با آن تماس داشته اید را عاری از ویروس کنید و ضدعفونی کنید. پس از استفاده شما نیز دیگران نباید تا نیم ساعت از آن استفاده کنند.

 

ظرف غذاهایتان از دیگران جدا باشد

بهتر است از قاشق و چنگال و لیوان و قاشق مجزا برای خودتان استفاده کنید. ظروفی که شما استفاده می کنید را دیگران استفاده نکنند. هم چنین به خوبی ضدعفونی شود تا مطمئن شوید ویروس در آن وجود ندارد. دقت کنید که ماندگاری ویروس در ظروف فلزی بالاست. به همین خاطر باید قاشق و چنگال و ظروف غذاخوری فلزی را با دقت خیلی بالایی بشویید.

 

ویتامین سی بیشتری مصرف کنید

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که سیستم ایمنی بدن در زمان جنگ با بیماری ها نیاز دارد ویتامین سی است. این ویتامین ضروری در بسیاری از خوراکی ها و میوه ها به وفور یافت می شود. با گشتی در اینترنت می توانید لیستی از خوراکی های ویتامین سی دار تهیه کنید و در این مدت استفاده کنید. بهتر است به جای قرص و داروهای ویتامین سی از میوه ها و منابع طبیعی این ویتامین مهم استفاده کنید.

 

پروتئین بیشتری مصرف کنید

باید به خوبی بدن خود را قوی کنید. پس غذاهای کبابی و غذاهای پر از پروتئین بخورید. به طور مثال کبابی ها مثل جوجه کباب یک انتخاب خوب برای این ایام شماست. خوب غذا بخورید و تنها غذاهای پخته شده بخورید. فست فود اصلا استفاده نکنید و سرخ کردنی ها را از برنامه غذایی تان حذف کنید.

 

سراغ رژیم های لاغری تناسب اندام نروید

لاغری را فراموش کنید. سلامتی شما و این که از پس کرونا به خوبی بربیایید از همه چیز مهم تر است. پس خوب غذا بخورید و کم خوری را کنار بگذارید. سعی کنید با اشتها و خوب غذا بخورید تا بدنتان قوی تر شود. حتی می توانید حجم وعده های غذایی تان را هم کمی بیشتر کنید.

 

ورزش های سنگین ممنوع

اگر بدنسازی و یا ورزش هایی انجام می دهید که باعث از دست رفتن انرژی زیادی از شما می شود باید آن ها را کنار بگذارید. ورزش های سبک و نرمش های ساده مشکلی ایجاد نمی کند. برای این که به رخوت دچار نشوید هم خوب است. اما ورزشی که باعث شود انرژی شما تخلیه شود در این مدت به صلاح شما نیست.

 

زیاد صحبت نکنید

حرف زدن زیاد باعث می شود که انرژی کم بیاورید. مدت زمان صحبت با اعضای خانواده و حرف زدن با تلفن را کاهش دهید. از دیگران بخواهید تا حالتان را به هر کسی که با شما تماس می گیرد بگوید.

 

روحیه خود را افزایش دهید

تفکرات منفی را بیرون بریزید. غم و غضه و فکر کردن و گریه کردن به خاطر مشکلات باعث برطرف شدن مشکلات نمی شود. بلکه فقط شما را غمگین می کند و انرژی تان را از بین می برد. پس فکر مثبت فکر کنید. به چیزهای خوبی که دارید فکر کنید. موسیقی شاد گوش دهید تا انرژی بگیرید. فعالیت های هنری و کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. کتاب بخوانید و هر کاری که فکر می کنید سرگرمتان می کند و شما را از فکرهای منفی دور می کند انجام دهید. دیدن اخبار منفی تلوزیون و رسانه ها نیز اصلا به نفع شما نیست. اگر خبر خیلی مهمی باشد دیگران به شما اطلاع می دهند. پس به خودتان زحمت ندهید و به جای آن از فعالیت ها و سرگرمی های مثبت استفاده کنید.